سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درس و فراگیری دانش، مایه باروری شناخت است . [امام صادق علیه السلام]
وبلاگ شخصی مهدی جمشیدی
 
 RSS |صفحه اصلی |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
نشست بررسی نقش «رسانه در گردشگری» برگزار شد

سومین «عصرانه به وقت گردشگری» با موضوع «رسانه و گردشگری» و با حضور «مهدی جمشیدی مدیر مسئول تهران رسانه» در موزه رضا عباسی تهران برگزار شد.


به گزارش تهران رسانه ؛ سومین عصرانه به وقت گردشگری با حضور مهدی سیف مدیر ستاد گردشگری شهرداری تهران، مهدی جمشیدی مدیر مسئول تهران رسانه، هادی آفریده مستند ساز، حسن خسروی مدرس دانشگاه، سرکار خانم دکتر طیبه رضایی راد فعال رسانه ای و جمعی از فعالان گردشگری در موزه رضا عباسی تهران برگزار شد.
مهدی جمشیدی سخنران این نشست پیرامون بررسی موضوع رسانه و گردشگری گفت؛ رسانه باید در خدمت گردشگری باشد تا بتوانیم‌ کشورمان را به جهانیان معرفی کنیم و چهره ایی که دنیا از ما می شناسد را تغییر دهیم.
جمشیدی در ابتدا به جایگاه صنعت گردشگری ایران در جهان اشاره کرد و افزود؛ در بین 5 قاره کره زمین، قاره آسیا در صنعت گردشگری شاخص است و این درحالی است که کشور ایران نیز در بین 205 کشور دنیا و 48 کشور قاره آسیا جزو کشورهای فعال این صنعت قرار دارد.
مدیر مسئول تهران رسانه در خصوص جایگاه ایران در صنعت گردشگری گفت؛ حضور 2 الی 4 میلیون گردشگر در سال باعث شده است که ایران در رتبه 35 از بین 185 کشور قرار بگیرد که با اقدامات کارشناسی میتوان در بین 10 کشور برتر جهان در صنعت گردشگری قرار گرفت.
این فعال رسانه ای در خصوص نقش شهر تهران در صنعت گردشگری و جذب گردشگر افزود؛ تهران با دارا بودن بیش از 2 هزار مرکز و مکان تفریحی و گردشگری در بین 43 شهر استان تهران و 31 استان کشور توانسته است سهم به سزایی را در جذب گردشگر ایفا نماید.
وی در ادامه به موضوع رسانه و گردشگری پرداخت و ضمن انتقاد از عدم توجه فعالان این حوزه یادآور شد؛ کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری و رسانه به اشتباه رسانه را در سایت و فضای مجازی خلاصه کرده اند که این تفکر به طور کامل غلط و غیرکارشناسی است.
جمشیدی به دسته بندی ماهیتی رسانه در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت؛ "خانواده، هنر، ورزش، آموزش، تولید، مد، غذا، سلامت، دین، جشنواره و تبلیغات" هرکدام می توانند نقش رسانه را در گردشگری ایفا نمایند که به اختصار به مواردی از آنها اشاره نمود.
خانواده و گردشگری؛ در درون خانواده می توان به کودکان، بانوان و سالمندان اشاره نمود که هریک به تنهایی نقش رسانه را خواهند داشت.
با تربیت و پرورش کودکان و معرفی جاذبه های گردشگری به صورت میدانی، هریک از آنها می توانند در محیط مدرسه و هم سالان خود نقش رسانه را داشته باشند.
کانون های گردشگری محله با آموزش گردشگری بانوان می توانند هریک از آنها را به یک رسانه تاثیرگذار در سطح محله تبدیل و تربیت نمایند.همچنین با سرمایه گذاری بر روی سالمندان می توان آنان را به سرمایه های رسانه انسانی در سطح افراد تأثیرگذار تبدیل نمود.
هنر و گردشگری؛ سینما، تأتر، نقاشی، عکاسی و سایر هنرهای هفت گانه می بایست پیوست های گردشگری برای آثار خود تعریف نمایند تا به رسانه ای تأثیرگذار تبدیل شوند، به خصوص سینما و صنعت فیلم سازی می تواند تأثیرگذارترین رسانه در معرفی مکان های گردشگری کشور باشد.
ورزش و گردشگری؛ همه کشورهای دنیا در کنار ورزش به صنعت گردشگری نیز توجه دارند که در ایران این موضوع نه تنها توجه ای به آن نمی شود بلکه سخت گیری هایی به دلیل موضوعات امنیتی صورت می گیرد که می توان فعالیت های ورزشی را با توجه به ورود ورزشکاران به کشور به رسانه ای جامع تبدیل نمود.
آموزش و گردشگری؛ کشورهای دنیا به ویژه کشورهای حوزه دریای خزر توانسته اند با تأسیس دانشگاههای بین المللی در جذب گردشگر فعال عمل نمایند که این موضوع نیز در کشور ایران مغفول مانده و سهم آموزش عالی در صنعت گردشگری ناچیز است و آموزش نیز نتوانسته است نقش رسانه را به درستی بازی نماید.
تولید و گردشگری؛ یکی از موضوعات مهم و درآمدزا، تولیدات و محصولات داخل است که در کشور توزیع و یا صادر می شود، محصولات تولیدی با توجه به هزینه های ثابت بسته بندی می توانند در کنار چاپ برند و توضیحات هر محصول، یک یا چند مکان گردشگری ایران را معرفی نمایند که همین امر می تواند محصول را به رسانه ای تأثیرگذار و فراگیر تبدیل نماید.
مد و گردشگری؛ همه ساله در کشورهای جهان، فستیوال های مد در موضوعات مد مو، مد لباس، و سایر موارد برگزار می شود که همین فستیوال ها با پیوست جذب گردشگر برگزار می شود که متأسفانه در ایران مدلباس برگزار می شود که نه تنها جذب گردشگر خارجی ندارد بلکه شهروندان داخل نیز از این موضوع بی اطلاع هستند.
غذا و گردشگری؛ یکی از رسانه های ماهیتی که می توان در صنعت گردشگری نقش ایفا نماید، غذا و فرهنگ تغذیه هر کشور است، در 40 سال گذشته نه تنها برندهای غذا مثل دیزی سنگی را نتوانسته اند در کشورهای جهان تأسیس نمایند، بلکه بیم آن دارند که برندهای خارجی در ایران شعبه و نمایندگی ایجاد کنند.
سلامت و گردشگری؛ از دیگر مواردی که می تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی فعال عمل نماید، بحث درمان و سلامت است، ایران می توانند با توجه به حضور متخصصان پزشکی، بیمارستان و هتل بیمارستان های مجهز را احداث نماید تا سلامت هم در ردیف رسانه گردشگری قرار بگیرد.
دین و گردشگری؛ همان طور که پوشیدن شلوارک کوتاه و پوشش غیرعرفی داخلی برای ایرانیان در سایر کشورها جذابیت دارد، برای گردشگران خارجی نیز پوشش اسلامی جذاب و قابل قبول است که متأسفانه با کج فهمی ها و اقدامات نادرست تاکنون نتوانسته ایم دین اسلام و مذهب شیعه را به جهانیان معرفی کنیم که متولیان امر می بایست از دین اسلام به عنوان رسانه جهان شمول برای اهداف گردشگری استفاده نمایند.
جشنواره و گردشگری؛ جشنواره ها به خودی خود می توانند نقش رسانه را در صنعت گردشگری ایفا نمایند، انواع جشنواره های محلی و منطقه ای می بایست با نگاه گردشگری و جذب توریسم برگزار شود.
تبلیغات و گردشگری؛ تبلیغات از اساسی ترین رسانه ها به خصوص در گردشگری محسوب می شود که نبود شماره گویای گردشگری و سایت جامع گردشگری این مهم را در کشور ایران کمرنگ نموده است. می توان همانند تبلیغات شماره تماس 113 و 114، شماره گویای گردشگری و سایت جامع گردشگری را در کشور تبلیغ نمود.


در ادامه حاضران در برنامه به تماشای مستند "صف سلام" نشستند.
این مستند مراحل مرمت و نصب نقاشی دیواری عهد قاجار به نام صف سلام را که تصویر فتحعلی شاه، فرزندان و نوادگانش را نشان می دهد، با رویکرد تاریخی و مرور بخشی از تاریخ دوره قاجار، به تصویر می کشد.
در ادامه، هادی آفریده کارگردان مستند "صف سلام" با بیان اینکه فیلم های سینمایی و مستند در معرفی جاذبه های گردشگری بسیار موثر هستند اظهار داشت: کار فرهنگی برای تاثیر گذاری نیازمند ممارست و سینمای مستند به عنوان یک ابزار فرهنگی بسیار قدرتمند و کارآمد است.
وی در خصوص رویکرد تاریخی مستند صف سلام عنوان کرد: ارائه اطلاعات تاریخی، در مخاطب ایجاد تعلق خاطر می کند و این آشنایی با تاریخ و حس تعلق خاطر، حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی را در پی دارد.
جلسه با پرسش و پاسخ در خصوص فیلم و حواشی آن ادامه یافت.
شایان ذکر است جلسات عصرانه به وقت گردشگری یک هفته در میان، یکشنبه ها با موضوعات متنوع و مرتبط با گردشگری، برگزار می شود.




نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
لیست یادداشتها

در آینده زندگی کن!
فقط یه راه هست که در مسیر قرار بگیری!
فقط یه راه هست که دانا بشی!
فقط یه راه هست که احمق نباشی!
با هیچ کس راز مگوی
[عناوین آرشیوشده]