سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خلق، نانخور خدایند . لذا محبوب ترینِ خلق نزد خدا، کسی است که به نانخوران خدا سودی رساند وخانواده ای را شادمان کند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
وبلاگ شخصی مهدی جمشیدی
 
 RSS |صفحه اصلی |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
جایگاه روابط عمومی در پروژه های هنری

وقتی به ما بگن بیا و قلب این حیوان رو جراحی کن، اولین دیالوگی که به زبان میاریم این جمله ست؛ من که جراح دامپزشک نیستم!
الان طوری شده که هرکسی تلگرام در گوشیش نصب کرده، دیگه خودشو کارشناس روابط عمومی، رسانه، تبلیغات، فضای مجازی و .... میدونه!
چقدر خوبه که ما خودمون رو کارشناس همه چیز ندونیم!

در حال حاضر مد شده که در پروژه های هنری (#سینما، #تلویزیون, #تئاتر، #موسیقی و ...) عناوین زیادی رو در تیتراژ میبینیم که یکی از اونا مدیر روابط عمومی یا مشاور رسانه ایه.

اما جایگاه #روابط_عمومی در این پروژه ها اونی نیست که فکر میکنید، یه تهیه کننده بعد از دریافت موافقت اصولی یا پروانه ساخت اثر خود، اولین اقدامی رو که باید انجام بده، انتصاب مدیر روابط عمومی برای پروژه ست.

یه مدیر روابط عمومی متخصص، با شناخت از این حرفه و اثر هنری، اولین اقدامش، انتخاب تیم کاریه که متشکل از "مسئول سایت و فضای مجازی، مسئول تبلیغات، طراح و گرافیست، عکاس، فیلمبردار پشت صحنه، کارشناس خبر، مسئول پژوهش، مسئول تشریفات" که البته نیازی نیست که این مسئولیت ها تمام وقت باشند، بلکه بصورت پروژه ای - پاره وقت - موظف زیر نظر مدیر روابط عمومی فعالیت میکنند.

ادامه دارد ....



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
چرا کسی از مردم انتقاد نمی کند!؟

مدیر مسئول پایگاه خبری شهر تهران در پیام نوروزی خود ضمن اشاره به رعایت انصاف گفت؛ بیاییم روحیه انتقادپذیری در خودمان را تقویت کنیم و گذشتگان را هرآنچه که بوده اند تخریب نکنیم!

 

 

بنام پرودگار متعال
پناه میبرم به خدا از شر جهل و نادانی!
یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال.

 

 

انتقاد با تخریب، تهمت، تمسخر، انتقام گیری و ... تفاوت دارد!

سال جدید آغاز شده است، بیاییم روحیه انتقادپذیری در خودمان را تقویت کنیم و گذشتگان را هرآنچه که بوده اند تخریب نکنیم که این خود یک رفتار ناپسند است که باید از آن دوری شود.

متأسفانه هریک از ما سعی میکنیم خودمان را در امور مقصر ندانیم و اگر هم کاستی هایی دیده میشود دیگران را مورد انتقاد قرار میدهیم که اگر این برخورد با تخریب همراه باشد مورد نکوهش قرار میگیرد.

باید قبول داشت که عزت و ذلت هرفرد با هرجایگاهی در اختیار پروردگار است و هرچقدر تلاش شود که در این امر دخالت انسانی شود، نه تنها اثر ندارد بلکه در آینده گریبان گیر خود فرد خواهد شد.

هریک از ما باید تلاش کنیم در همه ابعاد اعم از روابط انسانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، انصاف را مورد توجه قرار دهیم و اگر اشتباهی از دوستان و نزدیکان ما خواسته یا ناخواسته سر زد بی توجه نباشیم و اگر هم از رقبا و یا مخالفین ما اشتباهی سرزد در بوق و کرنا نکنیم.

در پایان از تمامی همکاران خود و عزیزانی که در سال گذشته پایگاه خبری شهر تهران را رسانه مورد وثوق خود قرار داده بودند تشکر و قدردانی میکنم و همواره درخواست دارم اگر انتقادی از ما دارند از طریق راههای ارتباطی با ما درمیان بگذارند که با آغوشی گرم و صمیمی پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.

 

با آرزوی سالی خوش همراه با سلامتی و موفقیت
مهدی جمشیدی
مدیر مسئول پایگاه خبری شهر تهران/مدیر مسئول گروه نواندیش بصیر



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
سخنی با منتخبین مردم تهران در مجلس

نکته قابل توجه در مقایسه میزان مشارکت مردم در کل کشور با میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات مجلس این است که درصد مشارکت تهرانی‌ها همواره از درصد مشارکت مردم در کل کشور کمتر بوده است.

 

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران در روز جمعه هفتم اسفندماه برگزار گردید و 1021 نفر از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خود را در گردونه انتخاب قرار دادند تا شاید بتوانند با جلب و جذب آرای مردم وارد مجلس شوند و 4 سال وکالت مردم را در مجلس شورای اسلامی عهده دار شوند.

اما موضوعی که اهمیت دارد این است که با نگاهی به آمارها متوجه میشویم که مشارکت مردم تهران در این دوره و انتخابات گذشته مجلس به طور میانگین، متوسط روبه پایین بوده که می بایست با توجه به این امر، هم نمایندگان و هم مردم در مشارکت پذیری خود در دوره های آینده تجدید نظر نمایند.

براساس اعلام فرمانداری تهران، حدود شش میلیون و ششصد هزار نفر واجد شرایط در شهر تهران وجود داشته که این تعداد مشخص نیست که آیا حوزه های ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم شامل میشود یا خیر، اما با فرض بر اینکه شامل نمیشود و تعداد رای دهندگان در شهر تهران 3/246/991 نفر اعلام گردیده است، یعنی حدود 50 درصد که نیمی از واجدین شرایط محسوب میشوند در انتخابات بنابه هردلیلی شرکت نکرده اند.

سخن من در این موضوع در دوبخش مطرح میشود، بخش اول خطاب به نمایندگان منتخب است و بخش دوم خطاب به مردم محترم و ساکنین شهر تهران که در این یادداشت به بخش اول یعنی نمایندگان منتخب پرداخته میشود.

بر اساس اعلام مرکز آمار، ایران دارای 31 استان، 429 شهرستان، 1057 بخش، 2589 دهستان و 1243 شهر می باشد که سهم استان تهران از این آمار، 16 شهرستان، 33 بخش، 71 دهستان، 44 شهر و 1032 آبادی می باشد.

اگر بدون در نظر گرفتن شهرستان های ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بخواهیم فقط به شهر تهران اشاره کنیم، باید اینگونه بیان داشت که بر اساس تقسیمات شهری، شهر تهران دارای 22 منطقه، 123 ناحیه و 354 محله می باشد که حدود 2 میلیون و هشتصد هزار خانوار و جعیتی بالغ بر 8 میلیون و پانصد هزار نفر را در خود جا داده است.

حال اینگونه مطرح میکنم که 30 کاندیدای مجلس در این حوزه چگونه می تواند ظرف یکهفته خود را به ساکنین و شهروندان حوزه انتخابیه تهران معرفی نماید.

اینک که انتخابات انجام شد و ما 9 دوره فعالیت نمایندگان را پشت سر گذاشته ایم و در اوایل سال آینده، فعالیت دوره دهم آغاز میشود، با نگاهی به منتخبین این دوره متوجه میشویم که اکثر عزیزان منتخب، سابقه فعالیت در مجلس نداشته و تعدای از عزیزان هم که در سایر شهرستان ها نمایندگی مردم را تجربه کرده اند این بار از شهر تهران منتخب گردیده اند.

در این یادداشت ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای کلیه منتخبین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نکاتی را که ضروری دانسته بر حسب وظیفه بیان میکنم تا شاید با در نظر گرفتن این موارد، ارتباط بین نمایندگان و مردم صمیمی تر و نزدیک تر شود، تا مردم در دوره های آینده با آگاهی و شناخت کامل از وظایف نمایندگان، پرشورتر و با نشاط تر در انتخابات شرکت نمایند تا انشاء الله شاهد باشیم مشارکت مردم تهران در سطح کشور نسبت به سایر حوزه ها بیشتر گردد.

 

***نمایندگان محترم در کنار وظایف ذاتی و قانونی خود به این نکات توجه نمایند؛

*با همکاری دولت، تکلیف حوزه های انتخاباتی ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مشخص گردد و در دوره آینده شهر تهران دارای نمایندگان مجزا باشد.

*پهنه بندی حوزه انتخابیه و معرفی نمایندگان مشخص طبق تقسیم بندی جهت ارتباط با مردم صورت پذیرد

*تعامل با امامان محترم جماعات مساجد جهت ارائه گزارش عملکرد

*تعامل با اعضاء شورای شهر و انعکاس آن در رسانه های دیداری و شنیداری

*استفاده از پتانسیل شورایاران شهر تهران به منظور شناخت مشکلات پایتخت

*استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و دعوت از آنان جهت همکاری و مشاوره

*بهره گیری از توان اصناف تهران و ارتباط مستقیم دوره ای با هیئت مدیره اتحادیه های صنفی

*ارتباط صمیمی با هنرمندان و بهره گیری از تولیدات سینمایی جهت معرفی مجلس و نمایندگان به مردم

*برقراری ارتباط فصلی با خبرنگاران و اصحاب رسانه توسط مجمع نمایندگان جهت ارائه گزارش عملکرد

*ارتباط با جامعه ورزشی و توجه ویژه به کلیه هیئت های ورزشی تهران

*دعوت از همه نامبردگان بالا به ویژه دانش آموزان و دانشجویان به صورت گروهی جهت حضور در صحن علنی مجلس

*برگزاری نشست های پرسش و پاسخ با حضور نخبگان، دانشجویان و بسیجیان به صورت فصلی

*تعامل با رسانه ملی به ویژه شبکه تهران و ساخت برنامه اختصاصی "مجمع نمایندگان تهران"

*برنامه ریزی جهت تهرانگردی هفته ای به صورت انفرادی و جمعی

 

ادامه دارد........

 

مهدی جمشیدی/مدیر مسئول پایگاه خبری شهر تهران/مدیر مسئول گروه نواندیش بصیر



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
از تخریب نامزدهای انتخابات پرهیز کنیم

مهدی جمشیدی گفت؛ سناریوی مخالفان نظام در این دوره از انتخابات اختلاف افکنی بین مسئولین نظام است و همه باید هوشیار باشیم که به این نوع اختلافات دامن نزنیم.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر تهران، مهدی جمشیدی در گفتگو با خبرنگار حوزه انتخابات گفت؛ از تهمت، افترا، بدگویی، سیاه نمایی، زیر سوال بردن دست آوردهای انقلاب اسلامی و همچنین تخریب دیگران در زمان انتخابات پرهیز کنیم و با وحدت و یکپارچگی، کاندیدای مورد وثوق خود را حمایت کنیم.

وی همچنین اشاره ای هم به ماهیت انتخابات در کشور نمود و گفت؛ انتخابات متعلق به همه آحاد جامعه با هرگونه نگرش فکریست و نباید گروهی آن را در انحصار خود قرار دهند.

جمشیدی افزود؛ متأسفانه در زمان انتخابات در هر دوره، بداخلاقی هایی صورت میگیرد و رقبای انتخاباتی به جای ارائه برنامه و اهداف، در پی تخریب یکدیگر هستند و ضعف های گذشته و رقبا را مطرح می کنند.

جمشیدی در خصوص صلاحیت کاندیداهای محترم گفت؛ وقتی شورای محترم نگهبان توسط مراجع ذی صلاح نظام، فردی را تأیید و به مردم معرفی میکند، باید همگان تمکین نمایند و نباید عده ای را فتنه گر، مفسد، دلواپس، تندرو، ساکت فتنه، حامی بیگانگان و .... نامید، زیرا اگر اینچنین باشد، بررسی های صورت گرفته برای تأیید نامبردگان زیر سوال خواهد رفت و این خود یک فتنه محسوب میشود که خواست نامحرمان و بیگانگان با نظام است.

این فعال اجتماعی در آخر ضمن احترام به همه سلایق و گرایش ها، به فعالیت هواداران هر کاندیدا یا لیست های انتخاباتی اشاره کرد و افزود؛ این انتخابات هم تمام خواهد شد و منتخبین مردم می بایست درکنار هم، به امر مهم قانون گذاری بپردازند و با هرنوع گرایش فکری و سیاسی هم که انتخاب شوند، نمایندگان عموم هستند و نباید گرایشات آنان را زیر سوال برد.



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
انتخابات متعلق به یک جناح یا حزب نیست

مهدی جمشیدی سخنگوی ائتلاف مردمی "بهارستان دهم" گفت؛ همه کاندیدای تأیید صلاحیت شده از فرزندان انقلاب هستند و باید مراقب باشیم به اختلاف بین آنها دامن نزنیم و همه در یک سنگر حرکت کنیم.


به گزارش پایگاه خبری شهر تهران، مهدی جمشیدی در خصوص دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت؛ رقابت بین نامزدهای انتخابات در تهران و امکان تبلیغات آنان در منطقه حوزه انتخابیه بسیار نامتعارف و نابرابر است و طبق سنوات گذشته، قطعا کسانی که تریبون و بودجه در اختیار ندارند نمیتوانند در گردونه برابر معرفی خود قرار گیرند.

جمشیدی در خصوص تعداد زیاد کاندیداهای تهران گفت، طبق دسته بندی صورت گرفته توسط اینجانب، عده ای فقط ثبت نام نموده اند تا برگه احراز صلاحیت را در پرونده مدیریتی خود داشته باشند و حتی در میان اقوام خود هم تبلیغی ندارند. عده ای دیگر با توجه به جایگاه محدود اجتماعی خود، فقط تبلیغات انتخاباتی را در یک حوزه جغرافیای محدود انجام میدهند که نشان دهند در صحنه هستند و شوق و اشتیاق خود را به خدمت از این راه نشان می دهند. عده ای دیگر هم با توجه به سوابق انقلابی و مدیریتی، خود را در رقابت با سایرین قرار می دهند تا شاید بتوانند رأی مردم را به خود اختصاص دهند و وارد مجلس شوند.

سخنگوی ائتلاف مردمی "بهارستان دهم" در خصوص دسته آخر از نامزدهای انتخابات افزود؛ و اما رقابت اصلی بر سر افرادی هست که در لیست های مشخص و شناسنامه دار قرار میگیرند و با پشتوانه حزبی تلاش میکنند که با سبد رأی یک لیست بتوانند پیروز انتخابات گردند.

جمشیدی اشاره ای هم به انواع لیست های انتخاباتی کرد و گفت؛ لیست انتخاباتی در کشور ما بر سه اساس تنظیم میشود، "احزاب، طوایف، اقشار" اول لیست هایی هستند که توسط احزاب شناسنامه دار تنظیم میشود و اصولا تعداد اعضاء آن می بایست با تعداد کرسی نمایندگی آن حوزه برابر باشد. این نوع لیست کاملا سیاسی و جناحی میباشد و اهداف و برنامه های آن توسط حزب مورد نظر می بایست تدوین و ارائه گردد که متاسفانه این نوع فعالیت فقط در ایام انتخابات دیده می شود.

لیست دوم هم مرتبط با اقوام و طوایف است که در هر حوزه انتخابیه تعیین و معرفی می گردد.

لیست سوم مربوط به اقشار مختلف جامعه است. در این نوع لیست هدف و برنامه مشخص نیست و اقشار مختلف جامعه اعم از صنفی و مردمی میتوانند اعضاء مشخصی را با شعار مشخص تعیین و به جامعه مورد هدف خود معرفی نمایند.

در لیست های طوایف و اقشار، تعداد اعضاء آن لیست برخلاف لیست احزاب متغیر است و از دو الی بیشتر تعیین می گردد.

مهدی جمشیدی در خصوص ائتلاف مردمی "بهارستان دهم"  افزود؛ این لیست از دسته سوم مورد اشاره می باشد و شورای سیاستگذاری ما با توجه به سوابق و فعالیت کاندیداها و نظرسنجی از تعدادی جامعه آماری، 14 نفر از این عزیزان که از نظر سیاسی و حزبی در گروه های مختلف قرار دارند را انتخاب و در یک لیست مشترک با نام "بهارستان دهم" منتشر نمود.

وی به سلایق مختلف سیاسی این عزیزان اشاره کرد و افزود، این اولین لیست انتخاباتی است که از همه گروه ها و سلایق انتخاب شده است و عده ای هم با انتقاد به این لیست قصد اختلاف افکنی بین احزاب را  دارند و فکر می کنند که لیست حزب مشخص مورد تأکید است و مابقی غیر تخصصی و غیرکارآمد هستند و سیاسیون و طرفداران آنان باید یاد بگیرند که در کنار هم پیروز میشوند در نه در تقابل یکدیگر.

سخنگوی ائتلاف مردمی "بهارستان دهم" اشاره ای هم به هزینه تبلیغات لیست ها کرد و گفت؛ متأسفانه شاهدیم که هرکس که هزینه میلیاردی میکند خودش هم انتقاد از هزینه های تبلیغاتی میکند و در مقام سوال از خود برنمی آید، ولی مردم خودشان در مقام تشخیص قرار دارند.

جمشیدی در پایان ضمن دعوت از عموم مردم برای شرکت در انتخابات گفت؛ شعور در انتخاب فرد و شور شرکت در انتخابات مردم ایران قابل تحسین است و این بار نشان خواهند داد که بدون توجه به اهداف بیگانگان، کاندیدای مورد وثوق و اعتماد خود را انتخاب خواهند کرد و یک بار دیگر برگ زرینی از صفحه سیاسی کشور را ورق خواهند زد.

 



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
از کی اف سی تا دیزی سنگی!

 

از کی اف سی تا دیزی سنگی!

 



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
مجمع شورایاران ادوار تهران؛ ضرورت یا نیاز؟!

مدیر عامل سازمان مردم نهاد جمعیت نواندیش بصیر گفت؛ نباید به شورایاران نگاه ابزاری داشت و می بایست از ظرفیت تک تک اعضاء در موضوعات متنوع شهری استفاده کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر تهران، مهدی جمشیدی مدیر عامل سازمان مردم نهاد نواندیش بصیر در خصوص استفاده از ظرفیت شورایاران گفت؛ چندی پیش خبری در خصوص مقدمات تشکیل مجمعی با حضور شورایاران ادوار شهر تهران شنیدم که عزیزان شورایاران منطقه 18 تهران در تلاش هستند تا مجمعی متشکل از شورایاران 3 دوره قبلی تشکیل دهند تا بتوان از ظرفیت یکایک آنان در مباحث مدیریت شهری بهره مند شد، اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که چنین مجمعی ضرورت است یا نیاز؟!

جمشیدی اشاره کرد؛ در حال حاضر در دوران فعالیت دوره چهارم شورایاری شهر تهران هستیم، دورانی که می توان به طور حتم دوران بلوغ فکری و ساختاری شورایاران برشمرد، زیرا با گذشت بیش از 10 سال از فعالیت معتمدین مردم، نمی توان آن را دوران آزمون و خطا دانست، چون تجربه مدیران شهری، دولت و مردم در طول 4 دوره فعالیت منتخبین محله های شهر تهران در جایگاه شورایاری نشان از این است که اکنون دیگر زمان آزمایش و امتحان نیست و باید از ظرفیت یکایک اعضاء استفاده نمود و واگذاری امور شهر را به خود مردم به طور علمی و عملی، عملیاتی کرد.

وی افزود؛ چطور می توان مجمعی از شورایاران ادوار شهر تهران را تشکیل داد، زمانی که توان و اراده استفاده از ظرفیت های شورایاران فعلی در مدیران شهری دیده نمی شود، منظور از مدیران شهری فقط مدیران شهرداری نیست، بلکه همه مدیران و مسئولان دستگاههای خدمات رسان شهر تهران، اعم از دولتی و خصوصی ست که در شعار مردم محورند، اما در عمل اراده ای در واگذاری امور به مردم دیده نمی شود.

مهدی جمشیدی در خصوص ارتباط با شورایاران گفت؛ متأسفانه در ادوار گذشته شاهد بودیم که ارتباط با شورایاریها فقط در دستور کار شهرداری قرار گرفته بود و به مرور زمان حتی نواحی شهرداری هم نتوانستند آن طور باید و شاید از ارتباط و ظرفیت شورایاری استفاده نمایند و دبیر محوری باعث شد که سایر اعضاء شورایاری از فعالیت موظف و تعریف شده فاصله بگیرند و ارتباط چندسویه تبدیل شد به برگزاری جلسات مشترک فرسایشی و درگیرنمودن شورایاران به مباحث اجرایی و حتی همه اعضاء شورای شهر تهران هم نتوانستند آن طور شایسته و بایسته از ارتباط شورایاران در محله ها استفاده نمایند.

مدیر عامل سازمان مردم نهاد اجتماعی جمعیت نواندیش بصیر در پایان افزود؛ اما تشکیل مجمع شورایاران ادورا شهر تهران ضرورت است یا نیاز؟! موضوعی ست که می توان در آینده مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
توجه به جایگاه روابط عمومی در هیئت های ورزشی

از ظرفیت افراد صاحبنظر و متخصص در حوزه روابط عمومی استفاده شود.
 

مهدی جمشیدی فعالیت تخصصی در روابط عمومی ها را مورد توجه قرار داد و در یادداشتی نوشت؛ بدون شک اقبال مردم و جامعه ورزشی کشور به ورزش های پرطرفدار به خاطرحمایت های مالی و رسانه ای است و نمیتوان فعالیت هیئت های ورزشی را که با امکانات محدود اجرایی می گردد نادیده گرفت، اما توجه ویژه مدیران و روسای هیئت های ورزشی به جایگاه روابط عمومی و همچنین هماهنگی سایر کمیته های اجرایی به منظور اطلاع رسانی و پوشش رسانه ای اقدامات صورت گرفته با بهره گیری از خلاقیت مدیران روابط عمومی می تواند جایگاه سایر ورزش ها را در جامعه پررنگ تر نماید.

اما آنچه می بایست از طرف رسانه ها به ویژه رسانه های مکتوب و رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد، ارتباط تنگاتنگ و صمیمی با روابط عمومی مجموعه های ورزشی است که این ارتباط اگر صحیح و علمی صورت پذیرد، می تواند اخبار دقیق و به روز از اقدامات ورزشی را در کشور پوشش دهد و جامعه را با فعالیت های گسترده ورزشی آشنا نماید.
 
روابط عمومی های حوزه ورزشی کشور نباید نگاه سیاسی به ورزش و جایگاه آن در جامعه داشته باشند و تمام تلاش خود را باید صرف ارتباط با بدنه جامعه نموده و در کنار سایر کمیته های اجرایی به وظیفه اصلی خود پرداخته و در کنار ورزش های حرفه ای و تخصصی، مردم را با ورزش های همگانی آشنا نمایند. 

وظیفه روابط عمومی هیئت های ورزشی در بروزرسانی سایت، چسباندن عکس و پوستر خلاصه نمی شود و می بایست از ظرفیت افراد صاحبنظر و متخصص در حوزه روابط عمومی استفاده شود. 

امید است نگاه تخصصی به جایگاه روابط عمومی در هیئت های ورزشی و توجه ویژه رسانه های جمعی بتواند نقش به سزایی در انعکاس رویدادهای ورزشی ایفا نماید.



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
جایگاه اجتماعی اصناف در جامعه

اگر به نقش اصناف در کشورمان بیشتر توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که فعالان صنفی از نقش آفرینی خود در عرصه های سیاسی، فرهنگی و به خصوص اجتماعی فاصله گرفته اند .

 

اصناف می‌توانند نقش ویژه‌ای در نظام اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایفا نمایند و همان‌طور که در تاریخ شاهد بوده‌ایم، تحولات اغلب نظام‌ها با توجه به نقش مهم اصناف و پیشه‌وران محقق گردیده است که این امر در شکوفایی انقلاب اسلامی نیز موثر بوده و تلاش و جایگاه آنان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

اما در سه دهه گذشته اگر به نقش اصناف در کشورمان بیشتر توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که فعالان صنفی از نقش‌آفرینی خود در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و به‌خصوص اجتماعی فاصله گرفته‌اند و عملکرد سنتی آنان باعث گردیده است که جامعه شناخت کافی از حوزه فعالیت صنوف نداشته و هر زمان که نام اصناف برده می‌شود بی‌شک بازاریان به ذهن متبادر می‌گردند که این خود می‌تواند زنگ خطری باشد تا متوجه شویم در این عرصه کم‌کاری کرده‌ایم و یا اصلا حرکتی صورت نگرفته است تا جایگاه اجتماعی اصناف در جامعه ارتقا یابد.

اگر فعالیت سه دهه اخیر اصناف در کشورمان را مرور کنیم، متوجه این مهم خواهیم شد که رویکرد و توجه اصلی اصناف به حوزه اقتصادی است و همه توجه مسئولان امر به دخالت اسمی اصناف در اقتصاد کشور معطوف است و امور سنتی و قوانین ناقص نظام صنفی باعث شده است که روند رو به رشد جایگاه اصناف در ایران با مشکل مواجه گردد و فعالان این عرصه نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید و شاید در ارتقای جایگاه این نهاد تأثیرگذار قدم‌بردارند و فعالیت فعالان در اتحادیه‌های صنفی معطوف به صدور جواز و دریافت حق عضویت سالیانه از اعضا گردیده و جایگاه اجتماعی اصناف در جامعه تضعیف شده است.

و اما آنچه مورد بحث قرار می‌گیرد این است که با تصویب قانون جدید نظام صنفی و تشکیل اتاق اصناف و ادغام مجامع امور صنفی، فعالان این عرصه توانسته‌اند اندکی در نظام‌های اقتصادی و سیاسی وارد شوند و تأثیرگذاری خود را نمایان سازند و تعامل چند سویه فعالان صنفی با جامعه، دولتمردان و قانونگذاران سبب گردیده که توجه مسئولان به جایگاه رفیع این نهاد باسابقه و تأثیرگذار بیشتر گردد که امید آن می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، اصناف بتوانند به جایگاه اصلی خود برگشته و با مشارکت نهادهای اجتماعی و با استفاده از ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی خود، نقش بسزایی در نظامات کشور ایفا نموده تا تحولات گسترده‌ای هم در حوزه اقتصاد، هم در سیاست و هم در مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی در آینده‌ای نزدیک با دست پرتوان این عزیزان شاهد باشیم.

|  مهدی جمشیدی  |  | کارشناس امور اجتماعی   |



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
آیا جایگاه شورایاری ها در تهران قانونی است؟

اینک در آستانه آغاز فعالیت دوره چهارم شورایاریها در تهران هستیم، و حدود 10 سال است که فعالیت منتخبین مردم را در قالب پارلمان محلی تجربه کرده ایم، اما متأسفانه باید اذعان داشت که اعضاء شورایاریها در تهران اقدامات قابل توجه ای برای محله خود صورت داده اند و نظارت آنان توانسته است در آبادانی شهر تهران نقش موثری را ایفا نماید، اما آنچه در این یادداشت مورد بحث است، عدم توجه و استفاده کارآمد مدیریت شهری از جایگاه و وظایف این پارلمان محلی است که متأسفانه در دهه اخیر به طور جامع و علمی نتواستند از جایگاه نظارتی منتخبین مردم در محله های شهر تهران به صورت گسترده و فراگیر استفاده نمایند.

سال 87 آغاز دوره سوم شورایاریها و به طوری فعالیت رسمی شورایاران در 374 محله تهران بود که 10عضو اصلی و علی البدل در محله های 22 منطقه شهر تهران کار خود را آغاز نمودند و تا کنون اگر بخواهیم به ارتباط موثر دولت و شورایاران اشاره نمائیم باید گفت که هیچ گونه ارتباط موثری بین دستگاههای دولتی و خدمات رسان با این پارلمان محلی صورت نگرفته است و شهرداری تهران هم حسب تأکید شهردار تهران جلسات نوبه ای که فقط در حد شنیدن نظرات اعضاء شورایاری بود تشکیل داده که مقاومت مدیران مناطق و نواحی شهرداری در مقابل شورایاری جایی بس تأسف و تأمل دارد که نمیتوان در این یادداشت به این موضوع اشاره نمود.

و اما دیگر دستگاههایی که بر اساس دستور مافوق و براساس تکلیف اجباری فقط در حد نشست و گزارش در این دهه گذشته با شورایاران ارتباط برقرار کرده اند می توان به ادارات برق منطقه ای اشاره نمود که نشست های مشترک با تنظیم صورتجلسه و گرفتن عکس به کار خود پایان می داد و دیگر نظارتی بر اجرای مصوبات و پیگیری آن صورت نگرفته که این موضوع هم مورد تأسف می باشد.

در ادامه باید اشاره نمود که انتخابات دوره چهارم شورایاریها در تهران با تأخیر 2 ساله در اسفندماه سال گذشته برگزار گردید که نداشتن اطلاعات کافی از وظایف این پارلمان محلی توسط مردم و همچنین زمان نامناسب انتخابات و عدم اطلاع رسانی شفاف در مقیاس محلی باعث گردید که انتخاباتی ضعیف و با استقبال کم مردم برگزار گردد و عده ای با رأی اندک به عنوان منتخب مردم وارد عرصه فعالیت در شورایاریها گردیده که نمیتوان با این روند انعکاس مطلوب و  قابل توجه ای از شورایاری ها  داشت و اگر اهتمام ویژه و عملی شورای شهر تهران، شهرداری و تمامی دستگاههای خدمات رسان دولتی نباشد، به طور یقین دوره چهارساله بدون نتیجه و رو به ضعفی خواهیم داشت که باعث هدر رفت انرژی منابع انسانی و بودجه خواهد شد.

در آخر به وظیفه خطیر و قابل توجه تک تک اعضاء محترم شورای شهر تهران در قبال شورایاری اشاره می نمایم و تأکید دارم که نباید شورایاری را در دامن شهرداری رها نمود و آنان را وارد کارهای اجرایی کرد، باید اصل اساسی وظایف این پارلمان محلی را در قالب بعد نظارتی تقویت نمود و با نشست های مشترک شورای شهر و شورایاری می بایست به مشکلات محله های شهر تهران رسیدگی نمود و نمیتوان قبول کرد که اعضاء شورایاری در یک دبیر خلاصه شوند و این منطقی نمی باشد که مشکلات و معضلات محله را مستقیم به مدیران شهرداری انعکاس داد چون تجربه ثابت کرده است که مدیران شهرداری مناطق و نواحی اهتمام جدی به همکاری با شورایاری نشان نداده اند و مشاهده گردیده است که کدورت هایی بین بعضی از مدیران شهرداری و دبیران شورایاری در سنوات گذشته پیش آمده است که این روند بی قانونی و عدم نظارت شورای شهر باعث می گردد در آینده در انجام وظایف اصلی شورایاری با مشکل روبرو شویم.



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
<      1   2   3   4   5   >>   >
لیست یادداشتها

در آینده زندگی کن!
فقط یه راه هست که در مسیر قرار بگیری!
فقط یه راه هست که دانا بشی!
فقط یه راه هست که احمق نباشی!
با هیچ کس راز مگوی
[عناوین آرشیوشده]