سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بزرگترین عیب آن بود که چیزى را زشت انگارى که خود به همانند آن گرفتارى . [نهج البلاغه]
وبلاگ شخصی مهدی جمشیدی
 
 RSS |صفحه اصلی |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
سخنی با منتخبین مردم تهران در مجلس

نکته قابل توجه در مقایسه میزان مشارکت مردم در کل کشور با میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات مجلس این است که درصد مشارکت تهرانی‌ها همواره از درصد مشارکت مردم در کل کشور کمتر بوده است.

 

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران در روز جمعه هفتم اسفندماه برگزار گردید و 1021 نفر از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خود را در گردونه انتخاب قرار دادند تا شاید بتوانند با جلب و جذب آرای مردم وارد مجلس شوند و 4 سال وکالت مردم را در مجلس شورای اسلامی عهده دار شوند.

اما موضوعی که اهمیت دارد این است که با نگاهی به آمارها متوجه میشویم که مشارکت مردم تهران در این دوره و انتخابات گذشته مجلس به طور میانگین، متوسط روبه پایین بوده که می بایست با توجه به این امر، هم نمایندگان و هم مردم در مشارکت پذیری خود در دوره های آینده تجدید نظر نمایند.

براساس اعلام فرمانداری تهران، حدود شش میلیون و ششصد هزار نفر واجد شرایط در شهر تهران وجود داشته که این تعداد مشخص نیست که آیا حوزه های ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم شامل میشود یا خیر، اما با فرض بر اینکه شامل نمیشود و تعداد رای دهندگان در شهر تهران 3/246/991 نفر اعلام گردیده است، یعنی حدود 50 درصد که نیمی از واجدین شرایط محسوب میشوند در انتخابات بنابه هردلیلی شرکت نکرده اند.

سخن من در این موضوع در دوبخش مطرح میشود، بخش اول خطاب به نمایندگان منتخب است و بخش دوم خطاب به مردم محترم و ساکنین شهر تهران که در این یادداشت به بخش اول یعنی نمایندگان منتخب پرداخته میشود.

بر اساس اعلام مرکز آمار، ایران دارای 31 استان، 429 شهرستان، 1057 بخش، 2589 دهستان و 1243 شهر می باشد که سهم استان تهران از این آمار، 16 شهرستان، 33 بخش، 71 دهستان، 44 شهر و 1032 آبادی می باشد.

اگر بدون در نظر گرفتن شهرستان های ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بخواهیم فقط به شهر تهران اشاره کنیم، باید اینگونه بیان داشت که بر اساس تقسیمات شهری، شهر تهران دارای 22 منطقه، 123 ناحیه و 354 محله می باشد که حدود 2 میلیون و هشتصد هزار خانوار و جعیتی بالغ بر 8 میلیون و پانصد هزار نفر را در خود جا داده است.

حال اینگونه مطرح میکنم که 30 کاندیدای مجلس در این حوزه چگونه می تواند ظرف یکهفته خود را به ساکنین و شهروندان حوزه انتخابیه تهران معرفی نماید.

اینک که انتخابات انجام شد و ما 9 دوره فعالیت نمایندگان را پشت سر گذاشته ایم و در اوایل سال آینده، فعالیت دوره دهم آغاز میشود، با نگاهی به منتخبین این دوره متوجه میشویم که اکثر عزیزان منتخب، سابقه فعالیت در مجلس نداشته و تعدای از عزیزان هم که در سایر شهرستان ها نمایندگی مردم را تجربه کرده اند این بار از شهر تهران منتخب گردیده اند.

در این یادداشت ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای کلیه منتخبین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نکاتی را که ضروری دانسته بر حسب وظیفه بیان میکنم تا شاید با در نظر گرفتن این موارد، ارتباط بین نمایندگان و مردم صمیمی تر و نزدیک تر شود، تا مردم در دوره های آینده با آگاهی و شناخت کامل از وظایف نمایندگان، پرشورتر و با نشاط تر در انتخابات شرکت نمایند تا انشاء الله شاهد باشیم مشارکت مردم تهران در سطح کشور نسبت به سایر حوزه ها بیشتر گردد.

 

***نمایندگان محترم در کنار وظایف ذاتی و قانونی خود به این نکات توجه نمایند؛

*با همکاری دولت، تکلیف حوزه های انتخاباتی ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مشخص گردد و در دوره آینده شهر تهران دارای نمایندگان مجزا باشد.

*پهنه بندی حوزه انتخابیه و معرفی نمایندگان مشخص طبق تقسیم بندی جهت ارتباط با مردم صورت پذیرد

*تعامل با امامان محترم جماعات مساجد جهت ارائه گزارش عملکرد

*تعامل با اعضاء شورای شهر و انعکاس آن در رسانه های دیداری و شنیداری

*استفاده از پتانسیل شورایاران شهر تهران به منظور شناخت مشکلات پایتخت

*استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و دعوت از آنان جهت همکاری و مشاوره

*بهره گیری از توان اصناف تهران و ارتباط مستقیم دوره ای با هیئت مدیره اتحادیه های صنفی

*ارتباط صمیمی با هنرمندان و بهره گیری از تولیدات سینمایی جهت معرفی مجلس و نمایندگان به مردم

*برقراری ارتباط فصلی با خبرنگاران و اصحاب رسانه توسط مجمع نمایندگان جهت ارائه گزارش عملکرد

*ارتباط با جامعه ورزشی و توجه ویژه به کلیه هیئت های ورزشی تهران

*دعوت از همه نامبردگان بالا به ویژه دانش آموزان و دانشجویان به صورت گروهی جهت حضور در صحن علنی مجلس

*برگزاری نشست های پرسش و پاسخ با حضور نخبگان، دانشجویان و بسیجیان به صورت فصلی

*تعامل با رسانه ملی به ویژه شبکه تهران و ساخت برنامه اختصاصی "مجمع نمایندگان تهران"

*برنامه ریزی جهت تهرانگردی هفته ای به صورت انفرادی و جمعی

 

ادامه دارد........

 

مهدی جمشیدی/مدیر مسئول پایگاه خبری شهر تهران/مدیر مسئول گروه نواندیش بصیر



نظر دهید ()
نویسنده : مهدی جمشیدی
لیست یادداشتها

در آینده زندگی کن!
فقط یه راه هست که در مسیر قرار بگیری!
فقط یه راه هست که دانا بشی!
فقط یه راه هست که احمق نباشی!
با هیچ کس راز مگوی
[عناوین آرشیوشده]